برداشتی آزاد از عبارت ** کل يوم عاشورا و کل ارض کربلا **

عاشورا یک روز نیست، حادثه نیست؛ عاشورا فرهنگ است و رمز ماندگاری عاشورا نیز همین است. حضرت ابا عبدالله (ع) هم می توانست چون بسیاری دیگر بنشیند و نظاره گر ظلم و ریاکاری باشد شاهد سر بریدن اسلام به اسم اسلام باشد اما چنین نکرد .

اگر واقعه ی عاشورا را فقط در سال 61 هجری و تا 10 محرم همان سال بنگریم به ظاهر قیام امام حسین (ع) شکست خورده  تلقی می شود اما آتش زیر خاکستری بود که اتفاقا شروع آن عاشوراست و نه پایان آن و به قول شاعر :

" کربلا در کربلا  می ماند اگر زینب نبود "

 آری مرحله بعدی قیام را شیرزنی اجرا نمود که اهمیت آن کم از شهادت امام حسین (ع) نیست.نگاهی عمیق به تاریخ بشریت بیانگرآن است که همواره بین قبیله ی خدا و قبیله ی طاغوت از زمان مرگ حضرت هابیل مبارزه وجود داشته و دارد .

 هرکس در هر زمان و هر مکان باید تکلیف خود را با دو طرف این مبارزه ی همیشگی تعیین کند. قبیله خدا سعی در زدودن غبار و تیرگی از آینه حقیقت دارند و قبیله ی طاغوت و شیطان سعی در پنهان ساختن حقیقت و هدایت انسانها به تیرگی و گمراهی دارند آنچنانکه سرسلسله شان ابلیس، قسم خورده و دستور داده است .

این مبارزه تماشگر نمی پذیرد؛ نمی توان در این مبارزه به گوشه ای نشست؛ نمی توان در آن اعلام بی طرفی نمود.

اکنون ظهر روز 10 محرم سال 61 هجری است؛ خاندان مطهر پیامبر (ص) در یک سوی میدان است و سپاه یزید نیز در سوی دیگر .

من و شما در کجای این معرکه هستیم ؟

 یادمان هست که این مبارزه تماشاچی نمی خواهد .

در این مبارزه ی همیشگی پیش از عاشورا و پس از آن و اکنون و قرن های آینده در کربلا ، مدینه، کوفه، ایران یا هر جای دیگر وظیفه من و شما کاملاً مشخص است. خداوند در آیه اول سوره عنکبوت می فرماید :

" أ حَسِبَ النٌاسُ أن یُترَکوا أن یَقولوا آمَنٌا وَ هُم لایُفتَنونَ "

 آیا مردم می پندارند همین که گفتند ما ایمان آوردیم کفایت می کند و آنان مورد امتحان و سنجش قرار نمی گیرند ؟ قطعاً این گونه نیست .

به قول شاعر :    "ابن ملجم ها فراوانند باز"

آری هنوز هم در گوشه گوشه ی این کره خاکی ابن ملجم ها . شمرها . عمرسعدها و یزید ها فراوانند و من وتو اگر حسینی هستیم باید با بصیرت عاشوراهای زمان و کربلاهای اکنون را خوب بشناسیم و راهمان را مشخص کنیم .

آری ! هنوز فلسفه عاشورا و کربلا همین است و می بینیم که پس از گذشت قرون و اعصار نه تنها رنگ کهنگی نگرفته است که هر روز جنبه تازه تری از این منشور عظیم بر بشریت می تابد و مسلمان و غیر مسلمان به اندازه ظرف معرفت خویش از آن بهره می گیرند :

گاندی رهبر بزرگ و آزادیخواه هند – که البته مسلمان هم نیست - سمبل و الگوی مبارزه ی  خود را حضرت حسین بن علی (ع) قرار داد و استعمار پیر انگلیس را از هند راند . انقلاب اسلامی ایران با بهره گیری از آموزه های این قیام بزرگ طاغوت و استعمار را از میهن عزیزمان راند و اکنون تمام آزادی خواهان جهان قیام آن حضرت را نصب العین خود قرار داده اند و این چنین است که هر روز عاشوراست و هر زمینی کربلاست .

در پایان،  کلام آن معلم شهید را یادآور می شویم که :

" آنان که رفتند کار حسینی کردند

آنان که ماندند کار زینبی کنند

                                                                 وگرنه یزیدی اند. "

 

 

 

 

 

   

 

/ 0 نظر / 9 بازدید